söndag 14 mars 2010

Ordning!


Var sak har sin plats! Den meningen strävar vi efter i vår familj...

Allt blir så mycket lättare då! Om man alltid lägger sakerna där de hör hemma, blir det inte så mycket att plocka och städa hela tiden. Om saker läggs på sin plats, så hittar man dem alltid - bara det är en skön känsla, istället för att springa runt i huset/lägenheten och leta...

Alla har även en varsin låda i vardagsrummet, i bokhyllan. Där lägger vi de här småsakerna som vi alla har. Ex nycklar, plånbok, mobiltelefon, kalender mm.

Möblerat har vi gjort så att man alltid kommer under eller runt möblerna med dammsugaren, så det inte tar så himla lång tid att städa. Dessutom så torkar vi golven varje vecka, för då blir det inte dammigt lika fort! :)

En familjekalender hänger i köket för att ha koll på hela familjens aktiviteter. Sen har jag och mannen kalendern i telefonerna, som synkroniseras med datorn - Så himla bra och genialiskt - förstår inte hur jag fick ihop kalendern förr om åren innan jag synkroniserade med datorn.
Började med det för ca 2 år sedan och innan hade jag vanliga, hedliga kalendrar, en privat, en på arbetet och en familjekalender. Då blev det dubbelbokningar ganska ofta! Nu har jag full koll! :)

Jag tycker om att ha mycket saker för mig och ha kalendern småuppbokad - både jobb och privat, både själv och med familjen - det ger mig energi! För allt som man tycker är kul ger faktiskt energi! Att ha en kalender som är fullbokad, men med saker som man igentligen inte vill göra - tar energi!
Jag har blivit duktigare med åren att säga nej till saker som jag faktiskt inte vill göra och det är jag stolt över!

Ta hand om er och snart är det dags för en ny härlig, späckad vecka! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar