torsdag 4 mars 2010

Hjärnan!

Vi har en fantastisk hjärna! Och hur ska vi använda den på bästa sätt??

Man kan faktiskt träna upp både styrka, smidighet och kondition i våra hjärnor! Med andra ord, vi kan få bättre minne, fler idéer och smartare lösningar.
En tränad hjärna håller sig också frisk, glad och stark långt upp i åren - precis som en vältränad kropp.

10 vägar till en mer vältrimmad hjärna:

Lös korsord eller sudoko - du använder hjärnan att leta efter möjliga lösningar och provar olika vägar för att nå lösningen!
  1. Se humorprogram - en perfekt hjärnträning och samtidigt får du dig ett rejält skratt! Varför? Jo, för vi upptäcker en ny lösning, ett nytt tankesätt eller en oväntad kombination.

  2. Läsa - du skapar bilder i huvudet, vilket underhåller hjärnan på ett annat sätt än om du tittar på tv.

  3. Träna på att göra olika rörelser som korsar vänter o höger hjärna. Ex: dans, jonglering eller gymnastik.

  4. All form av motion - det ökar blodgenomströmningen o syrestillförseln i hjärnan o förbättrar nybildandet av hjärnceller.

  5. Spela musik eller måla - kreativa aktiviteter är utmärkt avkoppling o hjärnan utvecklas.

  6. Gör saker på ett helt nytt sätt - Ta en annan väg till jobbet, läs tidningen från "fel" håll, gör dina arbetsuppgifter på ett annat sätt, eller byt köksplats med någon i familjen.

  7. Ät bra mat - Frukt, grönsaker och fisk med omega 3, som är extra bra för hjärnan.

  8. Lär dig ett nytt språk - Eller vad som helst som är nytt!

  9. Sov gott och stressa mindre - stress o sömnbrist är de vanligaste orsakerna till dåligt minne!
Själv så tycker jag det är otroligt avkopplande att lösa korsord eller sudoko. Måla o rita görs inte lika ofta som tidigare, men ibland slår jag till och plockar fram blocket... Träna gör jag så ofta jag kan, men hjärnan får nog inte arbeta så mycket, eftersom jag gör samma sak varje gång :( så jag måste helt enkelt dansa mer i vardagsrummet :)

Annars så finns det massvis med hjärnverksamhets böcker i vår bokhylla, jag får lov att damma av dem med jämna fina mellanrum!

Dagens uppmaning blir: Ta en annan väg till jobbet och byt plats vid middagsbordet imorgon eller ikväll, så att vi börjar använd hjärnan på ett nytt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar