måndag 4 januari 2010

Vänner!

Det finns vänner som ger energi och det finns vänner som tar energi!

Det här kan ändra sig med åren... Det kan givetvis bero på olika saker, men i mångt och mycket så är det inte en persons som orsakar detta själv! Utan att man faktiskt växer ifrån varandra.

Saker som man hade gemensamt tidigare, har kanske ändrats? Man har inte längre samma intressen helt enkelt!

Men vad ska man göra om det nu visar sig att någon av sina vänner, tar energi ifrån dig istället för att ge energi? Ska man säga upp vänskapen med den här vännen? Ibland kan det vara enda sättet, eftersom man mår psykiskt dåligt varje gång man har träffat de, som tar energi ifrån en!

Min uppmaning är att tala om för den här vännen som tar energi ifrån dig - att du känner såhär, och förhoppningsvis, tar vännen till sig detta - för att senare i livet kanske återskapa kontakten och att den då har blivit bättre. Det är nämligen jättejobbigt att umgås med personer som tar energi ifrån en!

Tala om hur du känner och försök förklara... För vi alla behöver personer i vår omgivning, som ger varandra energi!

2 kommentarer:

  1. men hur säger man upp kontakten med en sådan energitjuv om man tom jobbar tillsammans med personen och träffas varje dag.
    jag har en sån här situation och har sedan ungefär ett år tillbaka gått å mått dåligt pga att jag är så fruktansvärt trött på min väninna. hon tar energi, vill vara som mig, tävlar med mig. det är fruktansvärt jobbigt!!! och jag känner henne så pass väl att jag VET att det går inte att prata om en sådan här sak, för då kommer vulkanen (väninnan) att explodera!!!

    SvaraRadera
  2. Svår situation, måste jag verkligen säga!

    Jag tycker att du ska låta vulkanen explodera...
    Det är skitjobbigt när man tar upp det, men DU kommer må mycket bättre efteråt!

    Det första du kan fråga dig är om din kollega & vännina är viktig för dig - eller om det skulle kännas okej för dig att ni inte umgås på ett tag efter att du tagit upp "problemet".

    Det finns oftast många kollegor på jobbet, som man inte umgås med... Kanske din värdinna/kollega kan tillhöra den kategorien kollegor ett tag? Man behöver inte fika, luncha o prata med alla!

    Din värdinna/kollega hoppas jag är förstående, och eftersom hon ser upp till dig så kommer hon säkerligen förstå!

    Annars kan man lite lätt börja med att köpa boken energitjuvar och be henne läsa den - därefter kan man ta upp problemet!

    Om du tar tag i det här så VET jag att du kommer må bättre, 1 år är väldigt lång tid att umgås med en person som tar energi!!!

    Lycka till & hoppas att du har massa andra väninnor/kollegor som ger energi!

    SvaraRadera