tisdag 19 januari 2010

Medelmåttig??

Räcker det att vara medelmåttig eller måste man alltid sträva efter att vara bättre än alla andra?

Varför kan folk inte känna att de räcker som de är?

Personligen tycker jag det är jättebra om man är medelmåttig!
Men läser man från ordboken, så är medelmåttor en person som inte är bättre än genomsnittet: Ganska ointressant eller dålig person!

Och medelmåttig är en person som befinner sig i närheten av genomsnittet, numera oftare i något negativ betydelse.

Men sen kan vi gå på ordet: Överlägsen, det är en person som är bättre än (alla) andra i samma klass, en person som klarar mer än (alla) andra... Sen finns det de personer som beter sig, som tror sig vara mer överlägsna än andra!


Vem har då uppfunnit ordboken?!?

Dagens motto blir:
Sikta på att vara medelmåttig och känn dig stolt över det!

2 kommentarer:

  1. Som du skrev i ett tidigare inlägg om en kvinna som verkar vara allt men inte medelmåttig:
    Det är en kvinna att se upp till! Det är en sådan kvinna vi alla vill vara:
    Stark, Snygg, Smart, Positiv, Sexig, Glad, God lyssnare, God talare och Fruktansvärt Social.
    Så dagens uppmaning är att försöka vara den här kvinnan! Och jag hoppas att kvinnan jag skrivit om känner sig träffad och sträcker lite på sig! :)

    För min del så behöver jag inte eftersträva att vara varken den superkvinna du beskriver (jobbigt att leva upp till; och för vem?) eller medelmåttan (låter ju...kul?!) Räcker gott o väl att vara den man är och göra sitt bästa. Å andra sidan vet jag inte definitionen på en medelmåtta; vet du?

    SvaraRadera
  2. Jättebra kommentar! Jag håller med fullständigt!

    Det är ju det som är meningen: Att man ska vara den man är och att man ska göra sitt eget bästa! Definitionen på medelmåtta vet jag inte, därför så läste jag ordboken...

    Medelmåtta låter inte så jättebra i ordboken, men enligt min mening så tycker jag att medelmåtta är en lyckligt lottad människa!

    Det finns så många, unga som gamla, som känner sig både under och över alla andra människor!

    Jag ville bara få oss att tänka efter på vad vi gör och hur duktiga vi alla är, på det mesta och att vi alla ska vara lyckliga för det vi har växt upp till :)

    Superkvinnan känner sig säkert som en medelmåtta :) men personer runt om kring kvinnan - kan tycka att hon är superkvinna! Där har vi oxå en definition - vad tycker man om sig själv och vad tycker andra?

    Fortsätt att vara den du är och känn dig stolt över dig själv!!!!

    Kram

    SvaraRadera