fredag 29 januari 2010

Städa, plocka o fixa!

Dagens inlägg handlar om det roliga: att städa, plocka, tvätta o fixa hemma!

Vissa har en städfirma som kommer 1-2ggr i veckan och vissa har det inte!

Vi har det inte, för min man vill inte att någon annan ska komma hem och röra våra saker! Sen tror jag att han skulle städa innan städfirman kom, så att det är snyggt o rent när de kommer - helt fel anledning att fixa en städfirma med andra ord!
Men nu har jag det väldigt bra ställt, eftersom det är hans uppgift att damsuga o damma! (Jag gör ju andra saker, se tidigare inlägg om städschema)

Jag var på en tjejmiddag för ett tag sen, och då började vi prata om tvättstugan (sen kan man ju undra om vi inte hade roligare saker att prata om - och visst hade vi det oxå!)

Tvättstugan, är ofta ett utrymme som blir belamrat med ren tvätt och smutsig oxå för den delen... Man e skitduktig o slänger in en tvätt och hänger upp den på tork eller använder torktumlaren om man har någon!
Sen slänger man in en till och.... Vad händer?!? Många av oss tog den rena tvätten o la den i en hög för att sedan vikas, strykas o in i garderoberna - någon annan gång! Det blir jättestora högar med ren tvätt som ligger antingen i tvättstugan eller i vardagsrummet eller i sovrummet(dessutom blir det jäkligt skrynkligt...)

Jag har en ide om att vi alla människor blir "stressade" (olika mycket...) om det är stökigt och rörigt runt omkring oss (se tidigare inlägg om Feng shui) och jag säger att det inte tar så himla lång tid att vika tvätten som hängt sig torr, när den nya maskinen är klar...

Sen att det ligger "person" högar med vikt, ren tvätt i tvättstugan är okej, för när det blir för högt "höghus" med tvätt så ramlar allt och då måste man till garderoberna - eller till respektive rums säng - så att det måste in i garderoben innan man går o lägger sig!

Annars så kan man faktiskt "utnyttja" sina vänner! Man träffas och fikar eller dricker vin och samtidigt så viker man tvätt tillsammans, eller städar tillsammans! Jäklar vad trevligt det blev att städa, fixa, tvätta och plocka!!!

Så dagens uppmaning är att hjälpa varandra, även när det gäller tvättstugan o städning i våra underbara lägenheter/villor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar