lördag 9 januari 2010

Källsortera Mera!

Okej, vår sopptunna är tokfull!!

Källsorterar man så blir miljön glad och sopgubbarna har sitt jobb kvar!

Man behöver inte överdriva och ha kompost enligt min mening! Det luktar så jäkla illa!

Men att sortera burkar, flaskor, papper, kartong, hårdplast osv... borde vara jättelätt och självklart!!

Varför är det då bra att källsortera?
Jo, det enklaste svaret är att Glas- och metallburkar brinner rätt dåligt, för att inte tala om hur svåra de är att kompostera. Och plast går ju att elda upp, men då måste tillverkarna göra ny plastflaska från början istället för att återvinna och smälta ner återvunnet plast och då blir det en lättare tillverkning = billigare produkter i affären!

Och självklart så blandas inte allt ihop på återvinningscentraler - det är en myt!

Men det är kallt som attan ute och händerna blir till is, så jag samlar på mig (i bilen) och när det blir överfullt eller när jag behöver utrymmet så tömmer jag!

Så dagens uppmaning är att källsortera, även fast det är kallt ute! Det ska jag ta tag i och jag hoppas ni oxå gör så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar