lördag 13 februari 2010

Som man bäddar får man ligga!

Ett talesätt som kan tolkas på många olika sätt... Här är en tolkning:

Om man är en curling fru/man, så har man själv satt "ribban" på vad du gör i hemmet och för ditt förhållande och för din eventuella familj!

Jag går alltid upp först mer eller mindre, min man är väldigt morgontrött! Tror ni att vår säng någonsin är bäddad? Om inte jag går upp och bäddar när jag kommer hem, eller innan vi får gäster! Vi har inget överkast, för det skulle vara helt onödigt - det skulle aldrig läggas på!

Hur mysigt vore det inte att alltid komma till en bäddad säng när man ska gå och lägga sig? Sträckta lakan och fint i sovrummet! Att bädda sängen när man går upp, skulle förenkla! Men så är det inte hos oss iallafall...

Allt som har med mat ligger på mitt bord - men jag får hjälp med disken till och från!
Jag ordnar det så att om jag ska iväg på någonting vid middagstid, så fixar jag maten innan jag åker hemifrån, så att maten är klar.
Åker jag bort över helgen, så handlar jag mat, så mannen kan laga maten (Köttbullar & Pasta, Köttbullar & Spagetti, Korvstroganoff & Pasta - eller så kan Pizzerian/Snabbmat fungera att inhandla)

Mat kan vara gudomligt att laga, men det kan oxå vara väldigt tråkigt! Ibland är det skönt att stå vid spisen, eftersom man inte kan göra massa andra saker! :)

Det är jag som har satt den här "ribban" själv, det är inte schysst mot någon av oss egentligen, för tänk om jag dör före honom... Hur ska han fixa det själv? Självklart finns det färdigrätter nuförtiden att köpa i frysdisken och naturligtvis skulle han lära sig att laga mat om han måste!!!

Men för vår skull, så måste jag släppa på det här och släppa in min man i köket - kanske göra maten tillsammans på fredagar, lördagar och söndagarna. Lägga fram kokboken och be honom bestämma vad som ska lagas, åka tillsammans till affären och handla efter hans handlingslista, sen stå tillsammans i köket och laga maten, tillsammans med ett glas vin?!?
Men lova för guds skull att inte ingripa och säga att han/hon skär löken fel eller nåt! Alla gör på sina sätt och det finns inget som är rätt eller fel att skära en lök!

Så dagens uppmaning blir: Släpp in mannen/kvinnan i köket om du brukar stå där själv och hjälp varandra - lär upp varandra på de saker som ni är duktiga på och bli ännu tightare!

2 kommentarer:

  1. Vi lagar alltid maten tillsammans fredag lördag (med ett glas vin eller två) och söndag. Det är ett trevlig samkväm dessutom går det ju fortare än om man ska stå vid spisen själv :)
    På söndagarna lagas det dessutom matlådor, vi kan vara igång med en 3-4 olika maträtter vi inte ska behöva äta samma mat varje dag på luncherna......

    Så min uppmaning!! Bjud in mannen i köket och passa på att få lite egen tid samtidigt bara ni två.

    Hälsningar
    Lps

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Kanon att göra flera matlådor på söndagen om man nu inte får mat över varje middag... *fniss*

    Gällande att stå och alltid göra maten tillsammans, fredagar och lördagar, så beror det nog på hur livet ser ut!

    Lever man utan barn eller med barn?
    Är det mycket fritidsaktiviteter och läxor?
    Finns det mycket uppbokat i kalendern, med hobbys eller annat?

    Är det mycket andra saker runt omkring fungerar det tyvärr inte att stå i köket tillsammans i någon/några timmar MEN självklart så kan i alla fall vi hemma hos oss, laga maten tillsammans ibland på helgerna! :)

    Förra helgen gjorde vi maten tillsammans, det var supertrevligt! Samtidigt är jag väldigt tacksam för att min man gör så mycket andra saker i hemmet, som många andra män förmodligen aldrig skulle göra!

    Ta hand om dig!!! :)

    SvaraRadera