måndag 22 februari 2010

Kontroll


Vårt kontrollbehov är inte alltid så lätt att bli av med! Istället för att släppa kontrollen, är det kanske bättre att rikta om kontrollen!?

Jag läste i tidningen Leva att de flesta av våra behov att kontrollera andra människor och yttre omständigheter beror på rädsla eller brist på tillit.

Intressant!

Det stod även att kontrollerande människor har ofta svårt att välja, eftersom de först vill ha full kontroll över konsekvenserna av sina val...

Att ha kontroll sina egna tankar, mål och handlingar är lättare att hantera, än att försöka kontrollera våra vänner/kollegor/sambos/familj.

Att bli kontrollerad av någon kan vara väldigt frustrerande, jag vill kontrollera mina egna val och omdömen! Om någon sen ger mig tips på sätt att hantera olika situationer, ser jag som ett plus i kanten...

Kontrollbehov kan både vara bra och dåligt, det beror på hur kontrollbehovet yttrar sig tycker jag! Om ens partner har ett stort kontrollbehov och du själv inte har någonting att dölja, då är det inte positivt! I alla fall inte om kontrollbehovet yttrar sig i utfrågning som lutar på att partnern inte litar på dig!

Min personliga uppfattning gällande kontrollbehov tyder på osäkerhet... eller tyder det helt enkelt på nyfikenhet?! Det beror väl på hur man tolkar frågan!

Min tolkning lyder: Att en person som har kontrollbehov, har behov att ha kontroll och bestämma över en situation med andra personer. De personer som har kontrollbehov mår oftast dåligt av att själva behöva anpassa sig till andra personer och de hittar gärna olika sätt att undvika detta på - oftast kan personer med kontrollbehov aldrig vara tyst i ett samtal och avbryter oftast personer, till förmån för sina egna åsikter och för att skapa kontroll på samtalet!

Dagens uppmaning blir: Försök inte kontrollera personer i din omgivning, utan låt alla få ta sin plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar