tisdag 2 februari 2010

Facebook Vänner










Ansiktsboken, eller facebook som det ju heter! Vissa kallar det även FB...

Nu till dagens undran:
Vilka är vännerna på Facebook?
Vissa "jobbar" på att få ihop så många vänner som möjligt... Det kan kännas jobbigt och små svårt att veta om man ska acceptera en "vän" eller inte!


En gammal klasskompis, en gammal kollega, en gammal flamma - eller en ny kollega, en ny flamma, en chef??

En före detta chef "addade" mig och jag tyckte det var lite jobbigt faktiskt! För jag vill inte att ens chef ska ha full koll på mig, vad jag gör på fritiden och vad jag har för privata saker för mig

Jag har hört att när man går på arbetsintervju så har företaget ibland "kollat upp dig" på facebook innan intervjuen. Är det okej verkligen??

Visst, man kan ställa in vilka som ska se vad på sidan, men gud vad jobbigt...

Sen fick jag en vän inbjudan från en kille från USA. Jag svarade genom att skriva ett mail till honom, där jag frågade om vi verkligen kände varandra och hans svar löd: No... we don´t know each other, but I don´t know anyone fron Sweden and I thought that we could be friends... If you are in need another friend in your life.

Tusan heller, inte vill jag vara vän med honom - varför det?!?

Sen har vi en massa "vänner" som "addar" en för att man kände varandra för 100 år sedan - dem vännerna är väl okej att ha på facebook, men inte skulle vi vilja träffa dem i verkliga livet??

Vad tycker du?

4 kommentarer:

  1. Jag är medlem i FB. Och i början var jag väldigt aktiv med att både få vänner och skriva min dagliga status, som ibland kunde bli hur många dagsuppdateringar som hellst. För 3 månader sen sa jag STOPP, jag stannade upp och insåg vilket sjukt beteende FB egentligen är. Jag är fortfarande medlem men skriver ALDRIG in min status längre. Varför söker vi människor så mycket bekräftelser från andra, och varför måste man hålla på å tävla med andra människor?
    Våga säga NEJ till Facebook!! (skall nog starta en sådan grupp på FB, haha)
    Tack förresten för en inspirerande blogg. Hittade hit av en slump.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren!

    Jag gillar iof Facebook, men jag är inte inne för att få bekräftelse, tror jag iallafall :) ha ha

    Det jag själv gillar med FB är att man har "lite koll" på sina vänner som man inte träffar hela tiden...

    Jag är ganska aktiv, men är inte med i massa grupper...

    Förhoppningsvis, så skriver inte alla status, för att söka bekräftelse eller för att tävla med andra! Men som allt annat, så finns det många som gör så!

    Det sköna med att vara över 18 år - är att man kan bestämma själv om man vill vara aktiv eller inte :) Och är det så att man har en "vän" som skriver mycket strunt, så kan man faktiskt ändra i inställningarna, så att man slipper se allt! :)

    Välkommen och trevligt att du hittade hit! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Katrin, jag håller med dig att det kan vara svårt att veta hur man ska dra gränsen. Tex har jag vart medlem i en styrelse där flera medlemmar pratat skit om mig o sen har en av dessa velat att jag skulle adda henne som vän. Gjorde det till slut efter stor vånda eftersom jag tänkte att det kanske blir ännu mer skvallrande om jag inte gör det.. Men det är inte lätt - funderar ständigt på att ta bort henna.

    SvaraRadera
  4. Lotta,
    Du kan helt enkelt göra en inställning, där du lägger in att din "vän" inte ser dina inlägg o så ser du inte hennes inlägg... på inställningar, sekretessinställningar och slutligen på profilinformation!

    Lycka till och våga "ignorera" som jag gjorde med killen från USA.

    SvaraRadera