torsdag 4 februari 2010

Nikotin


Vilket gissel!

I enkäten till höger så har jag gjort en förfrågan om vilken/vilka laster/beroende har du? - så kände jag att jag börjar skriva om nikotinet... Och har ni inte klickat i, så gör gärna det... Då kan jag tänka lite vad jag ska skriva om härnäst!! :)

Har man en gång börjat med nikotin, så är det jäkligt svårt att sluta...
Det finns en bok som heter: Äntligen icke-rökare! av Allen Carr.

Boken ska vara jättebra och säger Ta första steget nu. Fortsätt röka precis som vanligt medan du läser boken. Läs med öppet sinne och läs allt! Boken ger dig lust att sluta. Och det är lätt. Miljoner människor har gjort det och vet att boken fungerar...

Det är kanske därför som jag inte har börjat med boken, för att jag inte vill ordentligt??
Snuset har jag slutat med och varit utan i dryga 4 månader, men jag röker och jag tuggar nikotintuggumin... Inte bra, jag vet, men ibland blundar man för sina laster och fortsätter precis som vanligt!

En last/beroende behöver inte vara någonting som är dåligt, men just nikotinet är ju inte bra! :)
I wikipedia står det så här:
Snus är en tobaksprodukt innehållande nikotin som används som njutningsmedel. Okej, den köper jag och jag kan förstå att många snusar! (ett alternativ att inte röka?!)

Och sen den här meningen: Snuset är lika beroendeframkallande som heroin - näää, fy tusan, där tar man sig en funderare och lägger av eller hur?

Och vad står det om Tobaksrökning? Jo, Wikipedia säger:
Tobaksrökning är inhalerande av röken från tobakshaltiga produkter i syfte att stilla ett nikotinberoende, för sociala eller rituella syften eller för personlig njutning - Okej, köper det och ser fortfarande att jag köper ciggaretter...

Tobaksrök innehåller nikotin, en STARKT beroendeframkallande stimulant som tillfälligt ökar koncentrationsförmågan och ger en känsla av välbefinnande när den frisläpps i kroppen. Tobaksrökning har visat sig vara en starkt bidragande faktor till många hälsoproblem, som lungcancer, emfysem och hjärt- och kärlsjukdomar.

Näe, det känns inge bra, så jag får helt enkelt börja läsa boken! Och fungerar inte det, så får jag väl ta hjälp genom: Sluta Röka

Så dagens uppmaning blir: Försök ta dig ur ditt nikotinberoende om du har något! Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar