söndag 11 juli 2010

Skillnad mellan män och kvinnor...


...kan ibland vara stor!

Inte för att dra alla över samma "kam", men oftast iallafall!

En vän till vår familj, var hemma hos oss och vi satt och snackade! Barnen badade och hoppade i poolen! Jag säger många gånger till barnen - Ta det lugnt och var försiktiga, så ni inte ramlar, eller slår varandra - samt att jag har stor respekt för vatten.
Mannen säger då till barnen att göra ett snurr hopp... Och jag säger då, mesig som jag är, nej, de kan komma för nära kanten och slå sig i huvudet! Äh, säger mannen, och självklart gör barnen ett snurr hopp! Och jag blundar!!!

Inte hände det någonting inte! Och självklart ska man leka och ha roligt, men usch vad jag kan bli orolig. Skulle lätt kunna stoppa barnen i en stor glaskupa, så ingenting kan skada dem! Men hjälper jag dem i livet då? Inte mycket! Man måste göra misstag och göra illa sig för att förstå vad som kan hända och hur ont det kan göra, annars fungerar inte kroppens reaktionsförmåga!

Exempel 2, klättrar ett barn i ett träd, så säger kvinnan oftast: gå ner därifrån så att du inte ramlar ner! En man säger ofta, kan du klättra högre? Eller ser du mycket där ifrån??

Oftast är kvinnan mer orolig och aktsam, medans mannen är mer - äh, så farligt kan det endå inte vara! Undra vad det beror på?

Om man inte har bränt sig eller känt att exempel en spis kan vara väldigt varm, så kan ett barn sätta handen på en spisplatta, i tron om att varför ska det inte fungera?
Om vi inte vet hur det känns att få en stöt, så skulle man ta handen och känna på exempel ett el stängsel runt en ko- eller hästhage. För även om någon säger att strömmen inte är på, så slår man fort på el stängslet, eller slänger en pinne på, för att se...

Det måste bero på att vi har kvar känslan och kroppens reaktionsförmåga säger till oss, att gör det inte! Dagens funderare... För jag har aldrig själv fått en stöt, men jag vägrar testa ett el stängsel!

Så vi kvinnor, får helt enkelt bita oss i tungan ibland och låta våra barn testa sina gränser, för att lära sig någonting av sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar