onsdag 9 december 2009

Vems problem är det?

För att kunna ansvara för sin egen lycka som jag påpekat tidigare i någon blogg, så kan man fundera över vems problem det verkligen är?
För att förtydliga mig menar jag så här:

Ett problem eller irritation uppstår, tex så blir jag upprörd över att toalettpappret oftast är slut på en toalett... oavsett om det är hemma, på jobbet eller på offentliga platser.

Jag blir fruktansvärt irriterad och undrar varför personen innan inte satte i en ny toalettrulle, när den tog slut! Eller att det ser ut som ett bombnedslag runt papperskorgen och handfatet inte är rengjort.
  1. Antingen så kan jag bli tjurig och grinig och allmänt irriterad för att jag måste fixa toaletten.

  2. Eller så kan jag fixa ordning runt om mig... Och gå ifrån toaletten, nöjd att det ser fint ut till nästa person besöker toaletten!

Oavsett vad jag väljer att göra, så är det faktiskt mitt problem!! För alla tycker inte som mig! Vissa personer ser det inte, andra tycker inte att det spelar någon roll...

Det gäller i allmänhet alla små irritationsmoment som dyker upp lite då och då!

Men det jag tycker att man ska göra, är att tala om för sina medmänniskor eller partner för den delen, att man tycker att det är jobbigt och att man blir irriterad när en irritation uppstår. Då kanske medmänniskorna eller sin partner försöker hjälpa till, så att man kanske får gå in på toaletten 2 av 10 gånger och då är allt jättefint.

I mitt förhållande, så tog vi upp alla de här små irritationsmoment och berättade för den andra, vad man blir irriterad av! Och nu förtiden, så ler jag faktiskt varje gång som jag sätter i en ny rulle. Jag har fått reda på vad min partner irriterar sig på och jag försöker verkligen tänka på det med jämna, fina mellanrum...

En kanonbra bok, som jag hade som en "bibel" länge och läste högt för min partner är:

Hetsa inte upp dig över småsaker, vårda kärleken! av Richard Carlson

Jag rekommenderar alla att läsa den, min bok har jag lånat ut och jag längtar tills jag får tillbaka den, så jag kan påminna mig själv och min partner igen... för alla självklara saker glömmer man bort ibland!

Kanske en bra julklapp, till någon du bryr dig om och som kan "ta det på rätt sätt" om man får boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar