måndag 7 december 2009

Sömn!


Sömn är så oerhört viktigt! Annars orkar inte kroppen och knoppen orkar leverera...

Har man sömnproblem så fallerar mycket i sin omgivning! Minst 7 timmars sömn behövs, tycker iallafall jag!
Träning i all ära, men får inte kroppen återhämtning, så kan man träna ihjäl sig utan att man ser resultat, i antingen konditionen, muskelmassa eller vikt...

Under första spädbarns åren, så sker störst skiljsmässor.. Först kan det bero på att man kommer in i ett helt nytt liv, man har inte bara sig själv att tänka på... Man kan inte göra allt som man gjort tidigare. Men jag tror att största problemet är att man inte får full sömn, man får inte sova ut på morgonen och man blir sparkad i sömnen... :)

Men de föräldrar som ser de första 2 spädbarns åren som ett kapitel för sig, så brukar det ordna sig och ingen skiljsmässa infinner sig!! Mer förståelse mellan partnerns och låt ena partnern få sova ut i "eget" rum någon gång då och då - Är verkligen att rekommendera.

Sover man inte ordentligt så fick jag höra idag att kroppen inte kan skilja på om man är hungrig eller om man är trött - Ämnet heter: Leptin och det gör enligt Rix morgon Zoo, att man inte känner att man är trött, utan istället tror att man är hungrig = Man går upp i vikt!

http://www.watchtower.org/z/20030322/article_01.htm

Personligen gillar jag inte TV i sovrummet utan vill ha mörkt, tyst och mysigt! Orkar jag så tar jag gärna med mig en tidning, bok eller korsord till sängen - men jag orkar oftast aldrig mer än 20min, sen släcker jag och somnar på stubinen.

Har man problem att somna, så rekommenderar jag verkligen Yoga & avslappnings principen...
Ni vet det gamla goa knepet att slappna först av i fötterna, sen i benen och så vidare genom hela kroppen OCH tänk inte på någonting förrutom "3 ögat" som är en punkt mellan ögonen. Kommer massa tankar upp, så fokusera på punkten "3 ögat" och ingenting annat!

GOD NATT, Hörs imorgon! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar