lördag 5 december 2009

Nyckeln till framgång!

Nyckeln till att ha pengar över varje månad och så man har koll på sin ekonomi är:

Räkna ihop alla räkningar som du/ni har totalt under hela året. Lägg in det i en excell fil, så blir det enklare...

Efter detta så delar du/ni helt enkelt, hela ljuva summan på 12. Då har man fått fram vilken summa man ska lägga undan varje månad, gärna på ett räkningskonto.

Även fast de faktiska räkningarna en månad inte kommer upp till månadssumman, så ska pengarna in, då vi alla vet att det är som djupa dalar och höga berg med olika totalsummor/månad.

När man har gjort så här, så händer inga överraskningar!! Man har koll på sin ekonomi och det bästa är att när man har gjort så här i några månader, så kan det ligga en skön summa på räkningskontot, till oförutsedda räkningar... TRYGGHET

Dessutom så finns möjligheten att titta igenom vad det är för räkningar man egentligen har, går det att minska något eller rent av avsluta??

Alla IKEA, H&M och andra avbetalningskonton, som man har, bör kunna betalas av på 1-2 månader... Har man inte pengar, så ska man inte köpa ny soffa eller nya kläder... Ingen av oss vill ju hamna i lyxfällan på TV.

Innan jag träffade min kärlek (10år sen) så gjorde jag inte så här! Då betalade jag räkningarna efter det de kom, plus att jag då hade en sambo som gillade att handla grejer, så räkningarna hamnade på hög och till slut fick jag ta ett stort saftigt lån, för att börja om från början. Det va verkligen inte kul och det önskar jag inte någon av mina vänner och bekanta.

Mer pengar på kontot vill vi alla ha, så planera och strukturera upp er ekonomi, så ni kan njuta av livet varje månad och inte bara då "pengarna räckte".

Puss och kram hela dan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar