tisdag 6 april 2010

Tonåringar!

Äntligen tillbaka...
Har haft lite annat att syssla med över påsken, så det har inte varit så många inlägg den sista tiden...

Idag blir inlägget rörande tonåringar!

Ska man låta tonåringen sköta sig helt själv, eller ska man fortsätta tjata och påminna dem?

Tonårsrummet stänger jag, hon får ha stökigt i sitt rum, men eftersom vi har städschema och hon städar övervåningen 1 gång i veckan, så vet jag att rummet oxå städas då! Men gud vad mycket kläder det ligger på golvet, med jämna fina mellanrum!

Men om jag inte påminner henne om att äta frukost och lunch om vi inte är hemma, då glömmer hon helt enkelt bort det! Vad säger ni? Ska jag fortsätta att påminna henne om att man måste äta för att orka?

Morgonrutinerna, ska man väcka eller ska man låta dem klara sig själva. För en väckarklocka har dem förhoppningsvis - att de har olika tider att passa i gymnasiet har jag iallafall inte full koll på! Ska man påminna om att man ska äta ordentlig frukost eller ska man låta det bero??

Det är svårt att inte påminna och tjata... Man vill ju dem bara väl!

Sen har vår dotter börjat extra jobba på kvällar och helger, mellan 18-21 inne i stan. Och hon måste då ha med sig mat till kvällen, dock blir det svårt med kyld mat, eftersom hon är i skolan först, så det blir mycket varma koppen och nudlar i kopp. Sen äter hon kvällsmål när hon kommer hem.

Samtidigt som tonåringen själv vill att hon kan klara sig själv, så tror jag att vi får fortsätta att tjata - tills man märker att hon gör sakerna innan man hinner säga till, dvs när de har mognat eller någonting. Det finns så mycket tankar i deras hjärnor iallafall!

Har ni några tips, eller vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. En (o)mogen, ansvarsfull, orangehårig ANONYM6 april 2010 kl. 22:52

    jag tycker att det är bra att ni tjatar på henne eftersom hon verkligen VILL bli bättre på de saker hon glömmer. Dock är hon sääkert väldigt dålig på att faktiskt ta tag i det, men jag tror faktiskt att hon försöker!
    Hon vill imponera på er så att hon kan bevisa att hon faktiskt VILL kunna klara sig själv..
    dock behöver hon bli bättre... för hon vill verkligen det..
    bara så du vet Katrin.. Hon älskar dig jättemycket , och hon är ledsen att hon färgade håret. hihi puss.

    SvaraRadera
  2. Okej, jag fortsätter tjata och jag vet att du verkligen försöker! :)

    Du behöver inte känna att du ska imponera, för jag VET att du vill och du kommer att klara dig alldeles utmärkt när du måste! :)

    Jag vet oxå att min dotter älskar mig jättemycket, och jag vet att min dotter vet att jag älskar henne jättemycket!!!!

    Och färgning av håret - tar vi i ett inlägg i framtiden - må ditt hår sitta kvar!

    Puss

    SvaraRadera