torsdag 26 november 2009

Jultider

Nu börjar vi komma in i julförberedelserna och på aftonbladet står det hur man håller formen i jul!
En perfekt kombination som jag verkligen håller med om:

– Lägger man av och tränar i ett par veckor kan det vara jättesvårt att komma igång igen, säger Jonas Lissjanis, brukar säga att två gånger i veckan räcker, tre eller fyra gånger i veckan är jätte bra, men blir det bara ett pass i veckan så är det mycket bättre än inget alls.

Så fortsätt träna och ät god mat! :)

Jag älskar verkligen den här perioden! Den ger mig ett lugn och personligen tycker jag det är helmysigt att ta fram adventsljustakarna till 1:a advent. Det ger lyster upp huset helt enkelt.

Sen kommer de andra som ska göras, inhandla julklappar, köpa gran, klä granen, slå in julklappar, pynta hemma, skicka julkort, göra julmat och eventuellt julgodis! Okej, här gäller det att inte stressa upp sig utan istället vara smart!!

Julklappar!
Jag och min man bokar upp en dag mitt i veckan under december, när vi tar 1/2 dags semester, så vi startar med att äta en lunch ihop, sen handlar vi alla julklappar på en och samma gång!

Sen sätter vi oss mitt i vardagsrummet, med ett glas vin och slår in alla julklappar tillsammans, samt checkar av så vi inte har missat någon stackare :) Givetvis så gör vi det när barnen gått och lagt sig! Då blir det mycket trevligare och mindre stressigt... och istället en trevlig stund där man kan prata om allt möjligt över ett glas vin och inslagningspapper! Och när andan faller in, så har vi även gjort rim på julklapparna - och det är någonting som jag faktiskt ska försöka göra i år igen! Det är så himla trevligt och roligt på julafton!

Julgranen köper vi typ 1vecka innan jul och klär granen när det passar, och då givetvis med barnen, så i år blir det säkert söndagen innan julafton! Julen är ju för barnen och då tycker jag givetvis att de ska få vara med och då göra den på dagen, så alla är pigga och alerta! :)

Skicka julkort är oxå mysigt att göra tillsammans med barnen, så det gör vi en förmiddag på en helg och vi skickar alltid julkort till alla våra nära och kära, det är så kul att även få julkort! Om man är pysslig och känner att man vill ta sig den tiden, så är det jättekul att göra egna julkort!

Julmaten inhandlar jag några dagar innan och lagar maten dagen innan! Men jag rullar absolut inga köttbullar utan köper Mamma Scans köttbullar. Varför sluta med ett vinnande koncept?
Vårt julbort innehåller allt en jul (enligt oss) ska ha: Julskinka, Sill, Potatis, Jansons frestelse, ägghalvor, korv, prinskorv, köttbullar, julens gröna paj, en god sallad, bröd och ost (kan ha missat något?!)

Jag fick en julklapp för 7 år sedan, det är en julbok som man fyller i vilket väder det var, vart man varit, vilka man fått julkort av, vad man fått för julklappar, kalender som man kan fylla i olika saker, meddelande från sina gäster m.m. Som räcker fram 25 år, och det är jättekul att läsa när det gått några år. Så den julklappen kan jag rekommendera att ge bort till någon som gillar julen!

Så planera in era mysiga stunder tillsammans, tänt många ljus (glöm inte släcka dem), kyss varandra under misteln och njut av förberedelserna till en mysig tid!

1 kommentar:

  1. Åå så mysigt att julen närmar sig! Det låter som en oerhört trevlig och effektiv rutin att shoppa alla presenter på en och samma gång :)

    Förresten, tack för hjälpen med räknaren!

    Kram!

    SvaraRadera